Thursday 29 October 2015

REFLEKSI MINGGU KE 7 & 8 - PERLEMBAGAAN




-السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة-

Setelah mendengar dan menghayati pembentangan kumpulan 3 mengenai Perlembagaan  Persekutuan Tiang Seri Hubungan Etnik. Kini saya baru sedar dan berasa bangga sekali sebagai orang melayu.

Kita, golongan generasi Y kini sepatutnya memertabatkan bangsa melayu.
  • kita ada hak kita
  • kita ada dasar-dasar tuntutan  
Jika sebelum ini saya seperti ambil endah tak endah sahaja mengenai kemerdekaaan di Malaysia. Tetapi kini, insyaAllah saya menjadi seorang yang menghargai perjuangan nenek moyang kita dahulu kala.

Penting pada saya harini, hubungan sultan dengan rakyat itu kuat sebenarnya 
(sultan dan rakyat saling memerlukan antara satu sama lain). 

Yang di-Pertuan Agong bersama dan Raja-Raja Melayu keluar dari Balairung Seri selepas tamat istiadat khas.


Sultan Ibrahim hadir bermesra dengan rakyat sempena majlis Kembara Mahkota Johor.


Sultan Perak Sultan Azlan Shah hadir pada majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina Peringkat Negeri Perak.

SEMANGAT PATRIOTISME harus ditanamkan dalam setiap diri individu itu sendiri



Pesanan SZ !

  • Lagi kita nak kat ilmu, ilmu sebenarnya nak kat kita.


NUR RAMIZAH HAMZAH
2014248152
^_^

Assalamualaikum. 

Berdasarkan tajuk perlembagaan ini, saya dapat membuat kesimpulan bahawa perbezaan agama, budaya dan bangsa bukanlah penghalang untuk negara kita mencapai kesepaduan. Ini kerana, dalam usaha penggubalan perlembagaan, ia sentiasa mementingkan dan melibatkan 3 kaum utama iaitu melayu, cina dan india. 


MAJDIAH ILYANI MOHD PIRZAN
2015258802

No comments:

Post a Comment