Thursday 17 December 2015

PERSEPSI MEREKA TERHADAP ISLAM?

Bersama En. N di Melaka

Pelajar: Apakah persepsi encik terhadap agama Islam? 

En. N: Saya tiada masalah dengan agama islam. Pada saya, semua agama adalah sama kerana semua agama menggalakkan dan menyuruh penganutnya untuk membuat kebaikan kepada semua makhluk. Saya tiada pandangan serong kepada agama-agama yang lain. Jangan disebabkan kerana salah dari sesuatu pihak itu, kita menyalahkan agamanya dan seluruh penganutnya. Sebagai contoh IS. Saya tidak menyalahkan agama islam mahupun membenci seluruh penganut islam hanya kerana IS. Pada saya setiap kerosakan ataupun kejahatan yang dibuat oleh sesuatu pihak itu hanya berkait dengan orang yang mengamalkannya dan ini sangat penting kepada ketua dari pihak tersebut. Bagaimana dia mengajar dan membawa anak buahnya mengamal agama itu. Jadi, penting pada kita untuk melihat kepada siapa kita berkawan. Kesimpulannya, saya menyaran agar kita semua perlu bersatu tanpa mengira agama dan bangsa. 


Bersama Dr. Ajau di Puncak Alam

Pelajar: Apakah persepsi Dr. terhadap agama Islam?

Dr. Ajau: I don't have any particular prejudice. Pegangan saya satu sahaja. Iaitu agama terletaknya di dalam hati dan diri kita sendiri. Agama tidak ditunjuk secara luaran. Because your belief is by yourself and not forced on you. Tiada siapa yang boleh paksa kita terhadap agama kita. Diri kita sendiri yang perlu bertindak pada agama kita. Religion is in your heart. About the issues of burn the bible, in my opinion is if you burn the church, bible and everything even me, i'm still believe in my religion. I don't care others do but i will stay with my religion. Kesimpulannya, agama itu terletak dalam diri masing-masing tanpa paksaan oleh mana-mana pihak. If there's people who compared this religion with this religion, they are not longer have any religion as for me. As for me, religion is in your heart and you need to give respect towards other religion if you want others respect yours. What you give you earn. 

No comments:

Post a Comment