Thursday 17 December 2015

SUMBER-SUMBER LITA'ARAFU SARAWAK

Assaamualaikum

Berikut merupakan sumber-sumber untuk perkongsian lita'arafu sarawak, kaum iban.

1) Sesi menemu bual bersama En.N di Melaka. Beliau berumur hampir 45 tahun dan bekerja sambilan untuk membuat sebarang persembahan mengenai budaya kaum iban di semenanjung malaysia. Beliau berasal dari sarawak, kaum iban dan sekarang menetap di Melaka. Mempunyai tiga orang anak dan seorang isteri yang juga merupakan kaum iban. Beliau telah menetap di semenanjung malaysia hampir 20tahun atas urusan kerja. Walaubagaimanapun, beliau kerap pulang ke sarawak untuk menjenguk ibubapanya yang menetap disana. *(nama sebenar dan gambar beliau dirahsiakan atas urusan peribadi)

2) Gambar-gambar rumah panjang sarawak telah didapati dari Taman Mini Malaysia, Melaka.

Taman Mini Malaysia Melaka yang telah dirasmikan oleh Tun Dato' Seri Dr Mahathir bin Mohamad pada 3hb September 1991

Rumah panjang, sarawak yang terdapat di Taman Mini, Melaka

3) Sesi menemu bual En. Ridhwan dan En. Ridzuan yang bekerja di Taman Mini Malaysia, Melaka. En. Ridhwan merupakan kaum melayu sarawak yang ditugaskan untuk menjaga rumah contoh sarawak. Manakala En.Ridzuan merupakan bangsa melayu yang berasal dari melaka dan ditugaskan untuk memantau aktiviti di Taman Mini, Melaka.



Menemu bual En Ridhwan mengenai rumah panjang


4) Sesi menemu bual Dr. Ajau yang merupakan anak jati sarawak dari kaum berawan. Manakala isteri dan keluarga isterinya berasal dari kaum Iban. Beliau merupakan pensyarah Fakulti Sains Kesihatan di kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Alam.   

DR. Ajau, pensayarah UiTM Puncak Alam.

Akhir, jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua responden yang sudi meluangkan masa untuk berkongsi informasi yang banyak tentang kaum iban dan sarawak walaupun mempunyai pelbagai kerja dan komitmen lain untuk diuruskan. Terima kasih. 

No comments:

Post a Comment