Wednesday 16 December 2015

VIDEO INSPIRASI

Assalamualaikum. 

Video inspirasi kepada semua dari kumpulan kami. Selamat menonton! :)


Secara kesimpulannya:

Video ini memberi nilai supaya sentiasa berkasih sayang sesama insan. Tidak kira tua atau muda, sihat atau sakit, mahupun baik atau buruk. Hargai setiap makhluk itu sebelum terlambat. Video ini juga memberi kita pengajaran supaya tidak bersifat buruk sangka terhadap orang lain. Malah Islam melarang keras untuk kita bersifat sedemikian. 

Sebenarnya terlalu banyak perkara yang kita tidak lihat atau tahu mengenai seseorang itu sedangkan kita sangka kita sudah kenal atau tahu kesemuanya. Malah ad segelintir masyarakat yang suka untuk membenci seseorang itu tanpa mengenali dengan lebih mendalam dan rapat. Mereka hanya lihat pada luaran dan terus menghakimi. Dan sesungguhnya Allah jua yang maha mengetahui akan tiap sesuatu.

Firman Allah سبحانه وتعالى :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌۭ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًۭا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌۭ رَّحِيمٌۭ

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah dari banyak berprasangka; Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengumpat sebahagian yang lain. Adakah di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.”

(Surah Al-Hujurat, 49; Ayat 12)


No comments:

Post a Comment