Sunday 6 December 2015

NILAI-NILAI YANG DIPEGANG OLEH MEREKA :)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة وبركاتة



 Sesi menemu bual Dr. Ajau.

Setelah menemu bual salah seorang responden anak jati sarawak iaitu Dr Ajau, pensyarah Fakulti Sains Kesihatan di kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Alam, beliau mengatakan nilai yang di pegang sebagai anak jati sarawak dari kaum berawan adalah: 

i) Nilai hormat-menghormati antara kaum masing-masing.
Mereka monghormati jika ada upacara atau perayaan bagi suku kaum tertentu. Malahan, mereka juga turut serta meraikan perayaan tersebut bersama-sama. Disamping itu, mereka juga tidak kekok jika berselisih di warung, pusat membeli belah dan sebagainya. 

ii) Nilai persaudaraan.
Apabila tiba musim perayaan seperti hari raya aidilfitri, hari natal, hari gawai dan sebagainya, kesemua saudara mara pasti berkumpul walaupun berlainan agama mereka turut serta meraikannya. Disitu kita dapat lihat betapa kuatnya nilai persaudaraan dalam kalangan mereka.

Hai ini kerana, di sarawak terdapat banyak suku kaum dan jarang sekali berlakunya permusuhan di kalangan mereka. Walaupun, suku kaum yang berlainan, dialek yang berbeza mengikut sungai dan kampung dengan berpegangnya pada dua nilai ini mereka hidup dalam keadaan aman dan gembira melalui hari-hari yang mendatang.

No comments:

Post a Comment